Friday, December 10, 2010

Fact: Suku Kaum Iranun

  • Pernah dengar x suku kaum Iranun? Iranun adalah bumiputera sabah yang mana iranun bermaksud berkasih2an. 
  • Berkasih2an means wujudnya sistem hubungan sosial yg erat dan terikat oleh tali persaudaraan yg amat intim yg berlandaskan sistem kerjasama n gotong-royong.  
  • Untuk pengetahuan kwn2, orang iranun ni penyabar tau tapi sabar2 pun ada batasnya juga. Bila kesabaran mereka sampai ke tahap maksimum, orang iranun juga boleh menjadi pemarah mcm manusia biasa..
  • TAPI, sifat pemarah nie hanya keluar kalo mereka di cabar or suku mereka di perkecilk2kan.
  • Terkenal dengan kebolehan mrk di lautan..
  • Pernah menjadi musuh utama syarikat borneo utara sabah (si penjajah), sbb kebanyakan kapal pedagang yang singgah di sabah akan dirompak oleh suku ni (padan muka ko penjajah! haha) 
  • Oleh sebab keberanian dorang ni lah, kebanyakan dorang kena gelar 'datu'. Bukan senang mau dpt gelaran datu ni kan...huhu.
  • Mampu menumpaskan kapal-kapal dagang yang lengkap bersenjata meriam dan senapang sedangkan mereka hanya bersenjatakan parang dan ilmu yang penuh di dada.
  • Actually, rompakan nie bukan rompakan semata-mata (mcm mana tu??) tapi bertujuan untuk merampas kembali hak mereka yang telah di rampas oleh org2 barat.
  • Terkenal dengan ilmu2 yang amat hebat dalam mempertahankan diri dan memperthankan hak mereka.
  • Suku iranun banyak menetap di daerah Kota Belud (kami panggil KB) n kg yg terlibat adalah seperti di kg Pantai Emas, Kaguraan, Kota Peladok, Tamau, Marabau, Payas-Payas, Marampayan, Kota Bongan (Kg saya ni coz saya pun org iranun jg..hihi) and byk lagi lah..
  • Di luar Malaysia, masyarakat iranun juga boleh ditemui di kepulaun sulu, Mindanao n Filipina..
=>Kalo nak tau lebih banyak pasal suku ni, cari lah dekat internet wokey =) 
=> Source :: http://ms.wikipedia.org/wiki/Iranun

Kawan2: Pakaian Suku Iranun
 
Mari belajar bahasa iranun:

Saya - saken
Awak - seka
Dia - sekayan

Notes: Cintailah kaum anda sama seperti anda mencintai diri anda or kekasih hati anda..=)




4 comments:

  1. salam....

    munjur singgah sini dapat tambah lagi pembendaharan "iranum..."

    follow ur blog.....

    ReplyDelete
  2. thanx..iranun ni salah satu kaum yg terdapt d sabah tau..if im not mistake ada lbh kurang 32 kaum d sabah..thanx 4 being ma followers..

    ReplyDelete
  3. iranun berasal dr tasik ilana mindanao.. hehe..

    ReplyDelete
  4. nk bljar bahasa iranun sbb mber sy iranun gk :) blh ke?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...